Bibliotekaren anbefaler (uge 26)

Hvad læser vi egentlig selv, når vi ikke er trukket i arbejdstøjet? Få svaret her når vi hver uge i ferien anbefaler vores egne favoritter til sommeren.

Mette anbefaler

• "Mørkeskov" af Johanna Mo
  • "En nat i august" af Jeanette Øbro
  • "Året jeg begyndte at ornanere og stoppede med at præstere"

"Mørkeskov" af Johanna Mo

Jeg elsker nordiske Krimier. Derfor slugte jeg også Mørkeskov, som er nyeste og 3 bind i ”Ølandsserien”, hvor vi følger den hjemvendte efterforsker, Hanna Duncker.

Denne gang er Hanna i gang med at følge ledetråde i en gammel sag om en ung mands forsvinden. Dette gør hun sideløbende med at hun fortsat stadig forsøger at opklare sandheden om det mord hendes far er blevet dømt for, for mange år siden.

Er sommerferie og nordiske krimier i liggestolen også et must for dig, så er denne krimi det helt rigtige valg.

"En nat i august" af Jeanette Øbro

Jeg var ikke klar over at krimiforfatteren Jeanette Øbro oprindelig er uddannet Jordemor. Det er hun men stoppede, inden hun rigtig kom i gang, på grund af en voldsom oplevelse i forbindelse med en fødsel.

Efter mange år udenfor faget,  er hun nu vendt tilbage,  og har skrevet en fiktionaliseret erindringsbog om det første år. Bogen er nogle steder beskrevet som en ”jordemoderroman”.

Jeg er ikke jordemoder, men synes på trods af det, at det er en god, stærk, rørende og tankevækkende bog, om pressede fødegange, dårlige arbejdsforhold,  traumebearbejdelse og om at finde fred med fortiden.

"Året jeg begyndte at ornanere og stoppede med at præstere"

Bag den kulørte titel gemmer der sig en rigtig god film om parforhold, jagten på lykken, om at have glemt hvad lykken er, om at nå bunden, og om at komme op igen når man stopper med at leve op til andres forventninger.

For en kvinde som mig, på snart 50, har filmen sin titel imod sig, men da jeg først fik overvundet den hurdle, var det både en god, morsom (nogle gange tå krummende – men stadig morsom) og rørende skandinavisk film, som jeg godt kan anbefale.

Irene anbefaler

• "Tænk ikke på mig" af Vilma Sandnes Johansson
  • "Dit helbreds bedste ven - immunsystemet" af Bente Klarlund
  • "Nøjsomheden" af Stine Askov

”Tænk ikke på mig” af Vilma Sandnes Johansson.

Vilma er lige fyldt 13 år, og bor alene sammen med sin mor, da hun får at vide, at hendes mor er uhelbredelig syg af kræft. Sammen og hver for sig prøver mor og datter at leve et så almindeligt liv som muligt - og selvom Vilma også har sin far tæt på, bliver det nogle hårde ungdomsår med døden og sorgen som fast følgesvend.

”Tænk ikke på mig” er en virkelig rørende og barsk autofiktiv fortælling.

”Dit helbreds bedste ven – immunsystemet” af Bente Klarlund.

Professor og forfatter Bente Klarlund prøver i denne bog at redegøre for det magtfulde og fascinerende system som udgør vores immunforsvar.
Bogen er meget informativ og Bente Klarlund kommer med en masse forskningsbaserede råd, så du får en bedre forståelse af, hvordan din livsstil påvirker din sundhed, og hvad du selv kan gøre for at skabe en sund balance.

”Nøjsomheden” af Stine Askov

Mona bor i ghettoen Nøjsomheden sammen med sin meget spraglede familie. Men Mona drømmer om en anden fremtid. Hun elsker at læse, og en dag møder hun den litteraturstuderende Nikolaj Sød musik opstår, men det er ikke så ligetil, for Mona og Nikolaj kommer fra to meget forskellige verdner.

"Nøjsomheden" af Stine Askov er en skøn og medrivende roman om spirende kærlighed, om at finde sig selv og altid at stå ved, hvor man kommer fra.

Lise anbefaler

• "Gratis gardening: flere blomster til bestøverne" af Persille Ingerslev
  • "Diamantblikket" af Kate Quinn
  • "Livet" af Maren Uthaug

"Gratis gardening: flere blomster til bestøverne" af Persille Ingerslev

En fint skrevet havebog, der handler om at samle - og dele ud af - frø og løgplanter og meget mere, så der kommer mange flere blomster til bestøverne, og meget gerne verden over.

Persille Ingerslev er i indledningen overraskende ærlig om hvad havearbejdet betyder for hendes mentale helbred. Det fangede mig så meget at jeg bagefter hørte hendes selvbiografi "Om" (2020) på eReolen.

"Diamantblikket" af Kate Quinn

En spændende roman baseret på virkelige hændelser om den sovjetiske finskytte Ljudmila Pavlitjenko, der under 2. verdenskrig dræbte 309 nazister (det bekræftede tal - i virkeligheden var det nok over 400).

Ljudmila er egentlig en lidt nørdet historiestuderende, men da nazisterne truer hendes land, er hun ikke i tvivl. Hun vil kæmpe for sit land, også for sin søns skyld. Da hun efter de 309 drab bliver hårdt såret, og er kommet til hægterne, bliver hun sendt til USA, for at bede om deres støtte til at bekæmpe nazisterne.

"Livet" af Maren Uthaug

Tegninger og pointer om Livet, ofte med et humoristisk tvist. Du vil garanteret føle, at nogle af tegningerne afspejler din virkelighed.