Bibliotekaren anbefaler (uge 25)

Hvad læser vi egentlig selv, når vi ikke er trukket i arbejdstøjet? Få svaret her når vi hver uge i ferien anbefaler vores egne favoritter til sommeren.

Ole anbefaler

• "Slagtehal fem" af Kurt Vonnegut
  • "Staycation Danmark med børn" af Nanna Hyldgaard Hansen
  • "Bullet train"

"Slagtehal fem" af Kurt Vonnegut

Kurt Vonnegut oplevede bombardementet af Dresden som krigsfange under 2. verdenskrig. Som fange var han spærret inde langt under jordens overflade under bombardementet, og da fangerne kom op igen, var byen ødelagt i et af de største bombardementer under verdenskrigen.

En semi-selvbiografisk – antikrigs – science fiction klassiker i en fængslende og krævende tegnet bearbejdning. En anmelder skrev, at den eneste måde, hvorpå man kunne fortælle om historien, var ved ikke at se den fra helikopter-perspektiv, men fra UFO-perspektiv.

"Staycation Danmark med børn" af Nanna Hyldgaard Hansen

Masser af gode tips til at holde ferie i Danmark.

Fra kaninøen Endelave til trætop-overnatning ved Mariager Fjord, fossiljagt, Læsø, Vadehavet og meget mere.

Letlæst bog med inspirerende forslag til at se vores eget land og de mange muligheder, der ligger inden for landets grænser. Og en fin lille evaluering af hvert enkelt feriemål, set fra både børnenes og de voksnes side.

"Bullet Train"

En lejemorder (Brad Pitt) er på en sidste opgave ombord på et japansk højhastighedstog. Det er der imidlertid også fem andre lejemordere, der er, og de har udover jagten på en kuffert også andre hængepartier, der skal afklares.

Kan du lide "Snatch", "Kill Bill", "Lock, stock and two smoking barrels" så er her god underholdning.

Action tilsat lidt (blodig) japansk stemning.

Rikke anbefaler

• "Paddington på eventyr - den forkerte liste" af Lauren Halowaty
  • "Min skygge er lyserød" af Scott Stuart
  • "Venja - Pagten" af Gry Kappel Jensen

"Paddington på eventyr - den forkerte liste" af Lauren Halowaty

Denne billedbog fortæller på fineste vis, hvad det betyder at høre til i en familie – uden at man behøver at gøre sig fortjent til det. Og så vil de små synes den er sjov.

"Min skygge er lyserød" af Scott Stuart

En rigtig god fortælling om at være anderledes og hvor budskabet er klart: du er noget værd!

Billeder og tekst komplementerer hinanden supergodt – rimene gør, at teksten bliver god at læse op, og der er masser at snakke om.

Meget anbefalelsesværdig.

"Venja - Pagten" af Gry Kappel Jensen

En spændende letlæst fantasy, hvor Venja på mystisk vis har mistet sin barnepige Inge. Man får fornemmelsen af at Venja føler sig fanget på det slot hun bor på, sammen med sin far, og at hun i kombination med Inges forsvinden, føler en udlængsel, som hun er nødt til at føre ud i livet, selvom det får konsekvenser.

Jeg kunne ikke slippe bogen, da jeg først gik i gang, og jeg glæder mig til at læse videre i serien (4 bøger i alt).

Mette anbefaler

• "52 vaser 52 buketter" af Anne Rolsted
  • "Omsorg" af Claire Keegan
  • "Simpel lidenskab" af Annie Ernaux

"52 vaser 52 buketter" af Anne Rolsted

Den smukke.

Dette er en af de smukkeste bøger, du finder på Mariagerfjord Bibliotekerne.

Med bogen i din hånd kommer du på en 240 siders rejse gennem natur- og kulturæstetik.

Keramiker Anne Rolsted tager dig med gennem årets gang og viser med faglig sikkerhed og lækre fotos de udvalgte træer, buske og blomster, der for årets 52 uger har inspireret hende til fremstillingen af 52 vaser.

Wow.

"Omsorg" af Claire Keegan

Den bevægende.

Har du lige en sommertime eller to, så er "Omsorg" et bud på en letlæst og rørende fortælling, der lige præcis rummer alle ingredienser til…nå ja, eksempelvis en bevægende film.

Og romanen er da også filmatiseret med titlen The Quiet Girl. Filmen er i øvrigt den første Irsk-sprogede film, der har opnået en Oscar-nominering.

Bogens handling udspiller sig en sommer, hvor vi følger en følelsesmæssigt underernæret skolepige, der sættes i pleje hos slægtninge med en noget anden tilgang til tilværelsen end den, pigen er vant til.

"Simpel lidenskab" af Annie Ernaux

Den eftertænksomme.

Simpel lidenskab er en fortættet roman over de knap to år engang for længe siden, hvor forfatteren var besat af en elsker  – og dét i en sådan grad at der nærmest ikke var plads til andet i hendes liv.

En af romanens konklusioner er, at det er en stor luksus at være i stand til at udleve en lidenskab.

Kloge refleksioner fra franske Annie Ernaux – der i øvrigt modtog Nobelprisen i litteratur 2023.