Spot på...

Maj 2021.

Det vrimler med spændende titler på hylderne på biblioteket.

Har du også svært ved at overskue det hele, så læs med her hvor bibliotekernes indkøbere sætter spot på titler du ikke må gå glip af!

Kvinden der samlede verden af Eva Tind  (2021)

Velskrevet og spændende biografisk roman om videnskabskvinden Marie Hammer, der levede et usædvanligt og fascinerende kvindeliv som rejsende forsker i fem verdensdele. Til læsere af romaner om stærke kvindeskikkelser.

Vil du vide mere om Marie Hammer kan du kaste dig over hendes erindringer: ”Forsker i fem verdensdele: erindringer” (1981), som hun fik Weekendavisens Litteraturpris for. En forsker, der mod mange odds rejste og studerede mange steder på kloden, og som blandt deltog i Knud Rasmussen syvende og sidste Thule-ekspedition.

Risiko af Antoinette Mary Fage-Butler (2021)

En risiko, og det at turde tage den, er en uundgåelig del af det at være menneske. Et livsvilkår med andre ord. Det er en af refleksionerne i denne lille bog, som er guf for dig, der er til livsfilosofi og eksistentielle spørgsmål

”Risiko” er den seneste i serien ”Tænkepauser” udgivet af Aarhus Universitetsforlag . ”Tænkepauser”, der på 60 sider forklarer begreber indenfor mange områder: Fra ”Skurke”,  ”Diktatur” og ”Krig” til ”Ære”, ”Emojis” og ”Musik”.  Fagfolk forklarer forståeligt.

Grundvold af Rachel Röst (2020)

Rebecca vokser op i en familie, hvor religion gennemsyrer alt. Rebeccas far har en fremtrædende rolle i både kirken og i hjemmet, mens hendes mor er fraværende og konstant syg. Rebecca og hendes to søstre kæmper for at forene religionens skrappe regler med et almindeligt børne- og ungdomsliv.

Rachel Röst debuterer med denne  selvbiografiske roman, der giver et sjældent indblik i at vokse op i en mormonsk familie fyldt med social kontrol, fattigdom og religiøs fanatisme.

Min fætter er høvding i Samoa: en opdagelsesrejse af Johannes Langkilde (2021)

Familien Langkilde vidste, at en ung mand i familiehistorien var udvandret og havde slået sig ned i Samoa. Da forfatteren er i USA som udenrigskorrespondent, får han mulighed for at møde en slægtning, fætter Daniel. Senere rejser familien ud for at møde den store Langkilde-klan i Samoa og Amerikansk Samoa.

Man kommer til at tænke på Ib Michael og hans Onkel Viggo, der bl.a er grundlaget for ”Vanillepigen”, men også ”Manden, der ikke ville være høflig: Kolonilægen Agner Møller” af Jesper Kurt-Nielsen og som beskriver en meget speciel person, Agner Møller, der var stationeret på øen Nias i Hollandsk ostindien i 1920’erne.

Lille Vildmose: Vildmosen der blev vildere af Jan Skriver (2021)

Elgen trives og yngler i Lille Vildmose og ørne er en del af dyrelivet i den fredede område, og heldigvis kommer der jævnligt nye bøger om vores enestående naturområde, der ligger så tæt på.

Jan Skriver, der bor lige i nærheden af Vildmosen og har beskæftiget sig med den de seneste mange år,  har senest skrevet og fotograferet bogen, om vildmosen, der blev (og bliver) vildere.

Kan du ikke få nok af Lille Vildmose skal du også give dig i kast med ”Magiske oplevelser i Lille Vildmose” (2020) af Flemming Sørensen, et værk, der gennem fotografier og små tekster, fortæller om mødet med fugle, dyr, insekter, edderkopper og planter.

Når børn og unge får angst af Peter Lund Madsen (2021)

Peter Lund Madsen er en kendt og anerkendt hjerneforsker med en særlig evne til at popularisere svært, videnskabeligt stof, så det bliver interessant for også ikke-fagfolk. Denne formidlingsevne vises også tydeligt hans nyeste bog, som behandler det svære emne om angst, men som er meget letlæselig og bygget op omkring såvel egne som andres personlige erfaringer.

Sidst men ikke mindst i denne omgang må vi omkring et par bøger, der i både romanform og som fagbog behandler det, som vi alle kender fra Kim Larsens sang om hospitalsskibet Jutlandia i anledning af 50-året for udsendelse skibet.

Pigen fra det store hvide skib af Jesper Bugge Kold og Mich Vraa (2021)

Den unge sygeplejerske Molly tager i 1951 med hospitalsskibet Jutlandia til Korea og gør det både af humanitære og private grunde. For læsere af historiske romaner og skildringer af stærke kvinder.

Jutlandia: Krig, kald og kærlighed af Helle Juhl (2021)

Historien om det danske hospitalsskib Jutlandia og de sygeplejersker, der var ombord og ydede en humanitær indsats under Koreakrigens rædsler. For historisk interesserede læsere.