Indkøberne anbefaler

Juli 2021.

Det vrimler med spændende titler på hylderne på biblioteket.

Har du også svært ved at overskue det hele, så læs med her hvor bibliotekernes indkøbere sætter spot på titler du ikke må gå glip af!

De syv rejser: rejsefortællinger af Ib Michael (2021)

Her skriver Ib Michael om de syv vigtigste rejser i sit liv. Vi har bl.a. fulgt ham på  TV på rejser med  Nordkaperen, hvor han var sammen med sin ven Troels Kløvedal, men Ib Michael har haft andre gode rejsekammerater, som Per Kirkeby, Vagn Lundbye og fotografen Teit Jørgensen. 1970’erne blev han bl.a. kendt for sine rejsebøger fra Sydamerika, Tibet m.m. Her samler han op nogle af de mest mindeværdige rejser, der har formet ham og gjort ham til den, han er.

Imperiets børn: da Danmark vildledte FN og Grønland for at behold sin sidste koloni af Anne Kirstine Hermann (2021)

I starten af 1950'erne, da Danmark gennemførte store reformer for at modernisere det, der endnu var en dansk koloni, gennemlevede lokalbefolkningen det mørkeste kapitel af dansk kolonialisme i Grønland. Som et led i at gøre grønlænderne mere danske,  blev børn taget fra deres forældre, og familier tvunget fra deres hjem, ligesom den danske regering forsøgte at erstatte det grønlandske sprog og kultur med dansk.

Bogen har masser af øjenvidneberetninger fra grønlændere, der oplevede danskernes insisteren på at gøre de arktiske folk danske. Bogen er udelukkende baseret på skriftlige og mundtlige kilder.

Filmen ”Eksperimentet” og Tine Brylds bog ”I den bedste mening” kan også anbefales hvis denne er et hit.

Gerhard von Kamptz: Bornholms sidste tyske kommandant af Jens Andersen (2021)

Bornholm oplevede befrielsen meget anderledes end resten af Danmark. I maj 1945 lå dele af øen ruiner efter Sovjet havde angrebet Rønne og Nexø. Alle pegede på von Kamptz som hovedansvarlig for Bornholms skæbne.

Medrivende bog om mennesket, soldaten og ærkenazisten Gerhard von Kamptz, som traf et skæbnesvangert valg om at forsvare Bornholm mod Sovjetunionen i 1945.

For læsere, som interesserer sig for Danmark under 2. verdenskrig og i særdeleshed for Bornholms skæbne under krigen.

Skibet fra helvede: da Anden Verdenskrigs rædsler drev i land på Møn af Jesper Clemensen & Thomas Albrektsen (2021)

Den 5. maj 1945 blev en tysk flodpram bugseret ind til det lille fiskerleje Klintholm Havn. I lasten befandt sig 345 udsultede, syge og døende fanger fra koncentrationslejren Stutthof i det tyskbesatte Polen. Da omfanget af denne tragedie gik op for lokalbefolkningen, begyndte et omfattende hjælpearbejde.  En journalist skrev i samtiden: "En lille håndfuld menneskers stædighed og en hel egns offervilje har ganske umiddelbart og uopfordret påtaget sig en kamp for fremmede flygtninges liv og helbred, der for fremtiden bør stå som et af de lysende eksempler, verden efter den store krig ikke kan få for mange af".

At dagen mig fryder af Anders Johansen (2021)

Igennem et år har løber og forfatter Anders Johansen fotograferet i naturen under sine daglige løbeture på Djursland. De omkring 100 billeder er alle ledsaget af en mindre tekst, som i poetiske vendinger hylder og beskriver årstidernes skiften.

Sideløbende beskriver han sin passion for aktiviteten løb og de mange positive ting, den giver ham. Løb bliver et spejl på livet, alderens kommen og menneskets sjæl og ånd. "Man kan ikke løbe fra den, man er, og har med sig, heller ikke fra angsten. Men man kan løbe med den og nogle gange igennem"

Ikke en bog for dem, hvor stopuret er det vigtigste.

Testosteron rex af Cordelia Fine (2021)

Er der forskel på, hvordan mænd og kvinders hjerner fungerer, og er det i så fald en genetisk betinget forskel?

Et overblik og indblik i forskningen om adfærd og kønsidentitet. Centralt står spørgsmålet, om der er forskel på mænd og kvinders adfærd, og hvordan denne adfærd i så fald måles.

Bogen blev i 2017 tildelt en af verdens vigtigste priser for videnskabsformidling.

Bare et hvæs af Harald Havsteen-Mikkelsen (2021)

En vild og forunderlig islandsk rejse dybt ind i Bjarnis dysfunktionelle familie. En sjov og tankevækkende oplevelse i en anderledes islandsk slægtsroman.

”...Imens forsøger Bjarni at finde mening i sit liv, som består af for meget hash, drømmen om at udgive en tegneserie og forholdet til Hildur. Men kan man tro på et normalt liv, når ens familie er fucked up?”

Ti minutters stilhed af Claudio G. Fava (2021)

Argentina år 1978. Militæret sidder ved magten. Et rugbyhold bestående af unge mænd kommer i juntaens søgelys, da en af deres kammerater forsvinder, og de laver en stille protest mod hans forsvinden.

Der bliver ikke set med milde øjne på deres demonstration, og inden længe begynder flere af holdets unge mænd at forsvinde for senere at dukke op igen som lig med kroppen fyldt af skudhuller. Alligevel kæmper de unge mænd videre for at vinde mesterskabet og mod det jerngreb, som Argentina er fanget i.

Et indblik i et sort kapitel i Argentinas historie.