Ny funktion i app’en: Scan & Lån

Fra d. 2. april kan du bruge den nye Scan&Lån-funktion i Biblioteket-appen

Hvad er Scan & Lån?

Med den nye funktion kan man nu låne materialer ved at scanne dem med din smartphone. Nemt og hurtigt, du skal blot have opdateret Biblioteket-app’en på din smartphone og befinde dig på bibliotekets område.

Brug af den nye funktion

Der sidder NFC-teknologi i de fleste smartphones, det er også den teknologi, vi bruger, når vi betaler kontaktløs med dankort eller med dankort på telefonen.

NFC i din smartphone gør det muligt at scanne det RFID-tag, som er det ID-label, der sidder bag på alle biblioteksmaterialer.

Du åbner blot app’en og lægger din telefon oven på materialet, når du scanner. Når lånet er registreret i din app, er materialets alarm også blevet deaktiveret.

Er der materialer jeg ikke kan låne og aflevere?

Der er få materiale, som ikke kan lånes med den nye funktion, og det er materialer med flere RFID-tags f.eks. CD'er og DVD'er. Hvis du forsøger at scanne et materiale med flere tags, vil du blive informeret om, at det ikke er muligt. Du skal i disse tilfælde benytte en selvbetjeningsautomat i stedet for.