Asta Olivia Nordenhof. Foto af Albert Sanvig Madsen

Forfatterstafet: Asta Olivia Nordenhof

Asta Olivia Nordenhof: Vi kultiveres til at tænke fjendtligt på hinanden.

"Djævlebogen" er en helt anden bog end den, Asta Olivia Nordenhof havde sat sig for at skrive. Andet bind i syvbindsserien om mordbranden på Scandinavian Star skulle have heddet "Ideer" og have handlet om forretningsmanden T fra "Penge på lommen".

I stedet kom denne djævelske genrehybrid altså, der forkaster alle konventioner, strukturer og foventninger og indeholder: "Fire forsøg på at besvare spørgsmålet om hvorvidt man kan elske under kapitalismen", som der står på første side.

Forfatterstafetten mødte Asta Olivia Nordenhof til en samtale om denne udbryderroman, dens opgør med den kapitalistiske samfundsmodel vi alle er underlagt, som gør, at den ægte kærlighed mellem mennesker har trange kår, og vi ofte ender med at blive hinandens konkurrenter.

Asta Olivia Nordenhof: Når vi tager noget til os selv, tager vi noget fra andre

Mere om forfatteren

Klik her og læs Forfatterwebs dybdegående artikel om Asta Olivia Nordenhof og hendes forfatterskab.

Om Forfatterstafet

Forfatterstafetten er dybdegående interviews om nogle af tidens rigtig gode bøger fra danske forfattere.

Stafetten kører nu på femte sæson, og tidligere har vi mødt forfattere som Gry Jexen, Maren Uthaug, Thomas Korsgaard, Jesper Stein, Knud Romer og mange, mange flere.

Denne sæson skal vi blandt andre stifte bekendskab med Friða Ísberg, Kamilla Hega Holst, Karolina Ramqvist, Joakim Garff og Kenneth Bøgh Andersen.

Om Forfatterweb

Forfatterweb er et forfatterleksikon over danske og udenlandske forfattere, både nulevende og afdøde. Udvalget er bredt, og der medtages både klassiske forfatterskaber og debuterende forfattere inden for alle genrer.

Du har adgang til Forfatterweb som bruger af biblioteket med dit bibliotekslogin; cpr.nr. og 4-cifrede kode.

Bøger af Asta Olivia Nordenhof