Kvinder rundt om kanon: Opdagelser i verdenslitteraturen

Som en del af vores efterårstema "Opdagelsesrejsen - på opdagelse i litteraturen" har vi fået gode anbefalinger fra Kvinder rundt om kanon. Du kan blive klogere på hvem Kvinder rundt om kanon er, og hvad de arbejder med. Her kan du læse en spændende tekst skrevet af et af de stiftende medlemmer, Nana Nikoline Boller.

En idé uden navn

Idéen startede uden tvivl længe før den egentlig fik navn. Måske første gang vi hørte om ældre litteratur, skrevet af kvinder. Måske første gang vi brokkede os over, at vi ikke læste flere bøger skrevet af kvinder på studiet. Eller da debatten gik i gang omkring gymnasiepensum med kun én kvindelig forfatter på den danske liste.

Tankerne har været hos os længe, i en eller anden form, som den sikkert har været for mange andre der har læst bog efter bog, og måske på et eller andet tidspunkt har undret sig over, hvad der ellers er derude. Hvad er populær-litteraturen i andre dele af verden? Hvad er deres klassikere? Hvilke af vores egne historiske værker har vi glemt? Og hvad kunne vi få ud af at læse, som andre læser – at læse som de mennesker, der er så langt væk, men stadig så tæt på os?

I 2020 begyndte vi (Katrine, Caroline, Inas og Nana) at tale om det. Vi delte vores viden om verdens første kendte forfatter, præstinden Enheduana, om japanske Murasaki Shikibu der skrev verdens første roman. Om al den litteratur fra andre lande, som vi ikke får læst. Om alle de kvinder, vi ikke læser. I 2020 fik idéen en mere specifik form – og den fik et navn.

Lyst til at læse vidt og bredt

Kvinder rundt om kanon er født af lysten til at læse vidt og bredt. Den er drevet af vores tro på, at det at læse bredere – geografisk, historisk, kulturelt – er at læse bedre. Vi har ingen planer om at smide de forfattere og bøger, vi kender, ud til fordel for ikke-vestlige og kvindelige forfattere. Tværtimod; gennem de sidste to år har vores erfaring været, at vi læser mere og mere, både af det kendte og af det ukendte. Vi lukker sidste side af et H.C. Andersen eventyr og tager fat i digtsamlingen Kollektivt hukommelsestab af Koleka Putuma fra Sydafrika. Vi sluger indiske Arundhati Roys De små tings gud og sætter derefter tænderne i koreanske Han Kangs Vegetaren.

Med litteraturen rejser vi gennem verdener både lig og ulig den, vi kender. Vi finder mangfoldigheden og empatien bag det at undre sig, men stadig føle, og dét at kunne genkende sig selv i en situation så fjern fra den ellers kendte. Vores individuelle, personlige nysgerrighed er blevet til en stadig voksende samling, som vi konstant giver videre. Hver ny bog vi læser, ønsker vi at dele med hinanden og med jer. Vi læser værker, vi aldrig troede, vi skulle fatte interesse for; vi læser de genrer, vi elsker, men på nye og udfordrende måder. Vi slapper af med en god bog fra Kina, fra Nigeria, fra Grønland; vi dykker dybt ned i bøger fra lande og folk, der kun er at finde i brudstykker på museer. Vi læser, læser, læser: Og vi nyder hvert sekund af vores rejse gennem det mest farvestrålende hav af litteratur.

Læseanbefalinger fra Kvinder rundt om kanon

Nedenfor kan du se nogle af de mange spændende værker, som Kvinder rundt om kanon anbefaler.