Foto af Ditte Valente

Lån naturoplevelser på Mariagerfjord Bibliotekerne

Snart kan man låne en taske fyldt med særligt naturgrej og -udstyr, der gør det sjovt og lettere for børnefamilier at gå på opdagelse i den danske natur. Tasken bliver præsenteret d. 12. juli i forbindelse med et særarrangement på Torvet ved Hobro Bibliotek, hvor børnefamilier kan prøve kræfter med en lang række sjove naturaktiviteter.

Biblioteket er ikke kun en indgang til litteraturen og kulturens verden. Biblioteket kan også være udgangspunktet for sjove naturoplevelser for hele familien.

Mellem bøgerne på Mariagerfjord Bibliotekerne kan man fra midten af juli finde en helt ny taske, der er propfyldt med forskelligt naturgrej og -udstyr, og som man kan låne med hjem – præcis som man kan låne en bog.

Tasken indeholder blandt andet forstørrelsesglas, insektsugere, undersøgelsesbakker, spil og bøger med fokus på dyr og planter. Der er således noget for enhver smag og alle kan være med uanset naturerfaring!

Det er projektet Naturfamilier under Danmarks Naturfredningsforening, der står bag den nye taske. Målet er at give børnefamilier lyst og inspiration til at komme mere ud i naturen.

På Mariagerfjord Bibliotekerne glæder man sig til at hjælpe lokale børnefamilier ud i naturen.

- Hele foråret har vi på biblioteket arbejdet med naturen i centrum, for naturen i Mariagerfjord Kommune er som bekendt blandt landets smukkeste. Vi skal passe på den, men vi skal også nyde den, og derfor er vi ovenud begejstrede for at kunne tilbyde børnefamilierne i Mariagerfjord Kommune muligheden for at låne en taske fyldt med alt det der skal bruges for at man kan gå på opdagelse i naturen sammen, fortæller Mette Secher Hede, leder af Mariagerfjord Bibliotekerne.

Event for hele familien d. 12. juli

Den nye grejtaske bliver præsenteret og overleveret til Mariagerfjord Bibliotekerne ved et særarrangement torsdag d. 12. juli kl. 15.00 på torvet ved Hobro Bibliotek.

Her vil der være en lang række naturaktiviteter i børnehøjde, og man kan samtidig møde nogle af de samarbejdspartnere, der har leveret indhold til tasken – heriblandt: Forfatter Julie Pio, der står bag bogen Friluftsrollinger, og som vil lave stenmaling og snitte-aktiviteter, organisationen Vild Mad, der har produceret en eksklusiv Vild Mad-bingoplade til tasken, og som ved arrangementet byder på smagsprøver fra naturen og virksomheden Phaunie, der har lavet et hyggeligt eventyrspil med udgangspunkt i naturen.

Det er gratis at deltage i arrangementet. Tilmelding er ikke nødvendig.

Grejtasker kan nu lånes på flere end 100 biblioteker i hele landet. På www.naturfamilier.dk kan man finde en oversigt over, hvilke biblioteker der udlåner grejtasker.