Tilbud til indskolingen

Mariagerfjord Bibliotekernes læringstilbud til indskolingselever i Mariagerfjord Kommune.

Booktalk

Med en booktalk fra biblioteket får eleverne masser af inspiration til ny, spændende og motiverende læsning.

Vi sammensætter et udvalg af bøger med noget for enhver og puster til læselysten med et oplæg, der også introducerer bibliotekernes e- og lydbogstilbud: eReolenGO!

Har I særlige ønsker kan booktalken tilpasses jeres behov.

Sted: Hos jer eller online
Målgruppe: Alle årgange i indskolingen
Varighed: 30-45 min.

Beebots på biblioteket

Vi skal prøve at programmere vores egne robotter.

Vores robotter hedder BeeBots. BeeBots kan lidt af hvert. Vi kan få dem til at stave, købe ind eller finde farver og tal.

Vi tilpasser opgaverne, så de passer til jeres årgang.

Programmering og sprog hænger sammen, når vi arbejder med BeeBots; hvis vi ikke er præcise i vores kommandoer til robotterne, gør de ikke, hvad vi gerne vil have dem til.

Det er en anderledes måde at arbejde med sprog og læring på.

Målgruppe: Alle årgange i indskolingen
Varighed: 60 min.

Sprogfitness

Sprogfitness er bibliotekernes svar på skolernes idrætsdag, som dyrkes over hele Danmark denne dag.

Sprogfitness bygger på små underholdende og lærerige lege, hvor børnene arbejder med brugen og betydningen af forskellige ord. Sprogfitnesslegene understøtter især arbejdet med kropslige læringsstile og stimulerer samarbejde og sociale kompetencer hos de deltagende børn.

Dato og sted: Forår 2025. Nærmere dato meldes ud senere.
Tidspunkt: 8.30-12.30
Målgruppe: 0. årgang

Mere info: www.sprogsporet.dk/sprogfitness

Robin Ridderhat og Rødlisten - Rim og sprogleg

Vi starter med at snakke om bogen ”Rødlisten”, og hvem mon Robin Ridderhat er.

Gennem oplæsningen af bogen kommer børnene til at snakke med om at rime (enderim og bogstavrim), og undervejs skal de gætte med på, hvilket ord der mon nu vil blive sagt, ud fra det rim de lige har hørt.

Børnene skal efter oplæsning af bogen selv komme på en masse ord, der starter med det samme bogstav. Herefter skal de selv prøve kræfter med at lave et bogstavrim, eventuelt med hjælp fra en voksen.

Til slut vælger vi nogle rim ud, som vi laver fagter og bevægelser til. Her skal børnene selvfølgelig op og bevæge sig.

Målgruppe: 0. - 2. årgang
Varighed: 45-60 min.

Robin Ridderhat og Rødlisten - Vilde arter

Vi går på jagt efter nogle af de mange forunderlige arter med mystiske navne fra fra bogen ”Robin Ridderhat og Rødlisten”.

Derefter skal vi snakke om, at arterne lever forskellige steder i naturen, og om at de truede arter er truede, fordi deres levesteder forsvinder. Vi snakker om de forskellige dyr på arket, hvor børnene skal sætte streger fra dyr til levested – hvor tror I de lever?

Derefter skal vi sammensætte vores egen art. Vi snakker om navnene fra bogen. Herefter skal børnene have mulighed for at sidde sammen og se på arket med ”Sprogbrikker”, så de kan få deres egne ideer til en ny art. Nu skal de prøve at tegne et dyr ud fra de sprogbrikker, de har valgt. Det kunne for eksempel være brikkerne blå+skæg+ild+fod, som bliver til en blåskægget ildfod. Hvilken art er det?

Som opsamling og afslutning er børnene blevet klogere på arter og levesteder.

Målgruppe: 0. - 2. årgang
Varighed: 45-60 min.

Bogvogter

Hvad vil det sige at være Bogvogter?

En Bogvogters vigtigste opgave er at passe på bøgerne – og det er en virkelig krævende opgave.

Bøgerne kan nemlig godt lide at tage ud at rejse og få sig en på opleveren. Men det er ikke altid, at bøgerne husker at komme hjem igen.

Nogle gange har en bog oplevet vildt meget, og så kommer den hjem med marmeladeklatter, manglende sider eller *gisp* æselører! Det er Bogvogternes vigtigste opgave at gøre bogen klar til flere og nye eventyr.

Det er ikke nemt at blive Bogvogter – det kræver fordybelse og enestående læselyst. Vi tager eleverne på en spændende rejse igennem bøgernes hemmelige og forunderlige verden. Denne tur byder bl.a. på små sprogfitnesslege og Bogbingo. Alle børnene får til slut et Bogvogter-diplom med hjem.

Sted: På biblioteket eller hos jer
Målgruppe: For 0. - 2. årgang. Vi tilpasser til aldersgruppen.
Varighed: 45 min.

Historie for øjnene

Børnebøger og især billedbøger kan snyde lidt i forhold til det, teksten siger, og det som vises på billederne. Nogle gange fortæller billederne nemlig en helt anden historie end den, teksten fortæller.

Vi skal høre en historie, som vi har udvalgt, og bagefter tegner vi vores egne illustrationer. Når vi er færdige med at tegne, taler vi om vores billeder. Vi slutter af med at sammenligne bogens illustrationer med vores. For er det den samme historie, de fortæller?

Målgruppe: 1. - 3. årgang
Varighed: 45 min.