Om dette arrangement

Målgruppe
Voksne
For voksne

Op på (jule)mærkerne (fernisering d. 17.nov., kl. 17)

17.11.21 - 17.12.21
Kom op på (jule)mærkerne med Mariagerfjord Bibliotekerne og bliv klogere på julemærkernes historie igennem de sidste knapt 120 år, når Svend E., passioneret julemærkesamler, udstiller på Hobro Bibliotek.

Svend Erik Nielsen har samlet på julemærker de sidste 50 år, og mens julen nærmer sig med hastige skridt kan nysgerrige sjæle komme helt tæt på dele af den omfattende samling.

I udstillingen, der dækker julemærkernes knap 120 års historie, har Svend E. udvalgt 27 årgange, og sætter fokus på tre primære perioder i julemærkets historie: Romantikken (frem til 1939), den Fædrelandskærlige tid (frem til 1980) og nyere tids julemærker.

Fernisering

D. 17. november kl. 17 kan du desuden høre nærmere om både julemærker og Julemærkehjemmene  til en uformel og hyggelig mini-fernisering, hvor Svend E  vil fortælle om julemærkerne, mens Andreas Faxøe  fra Julemærkethjemmet i Hobro kommer og fortæller lidt om Julemærkehjemmets historie og hverdag.

Skattejagt for de frimærkeglade

I hele perioden kan du desuden gå på skattejagt mellem julemærkerne. Svend E. er nemlig også arkitekten bag en skattejagt mellem mærkerne, som kan udløse en flot julemærkepræmie til den heldige vinder.

Uden julekort ingen julemærker

Selv om julemærkerne er flotte er de nu til mest gavn på et fint julekort. Derfor stiller vi frem til at du i perioden kan lave dit eget julekort - med opfordringen herfra om at du spreder glæde med en hyggeligt kort til en du holder af.