Dora Miehe med slange. Hobro Lokalhistorisk Arkiv.

25 kr.
Lokale
Kulturhuset i Arden, salen
Voksne
For voksne

Cirkusfamilien der ville være dansk

05.05.22
Manegen er åben, så kom fordi og hør den fascinerende historie om Cirkus Miehe, dets grundlægger og hans datter Dora.

Museumsinspektør Lykke Olsen fra Nordjyske Museer fortæller historien om Cirkus Miehe, men det er ikke den traditionel fortælling fra dets etablering i 1871 til lukningen i 1958.

I stedet kommer vi til at høre den fascinerende historie om den tysk musikant, Heinrich Miehe, der indvandrede til Danmark i 1868.

Cirkusfamilien der ville være dansk

Efter landets nederlag til Preussen i 1864 var tyskere ikke populære i Danmark, og den stolte Miehe anstrengte sig hele livet for at blive accepteret som dansker. Det lykkedes, og da han døde i 1915 på Rold Kro, blev han hyldet i nekrologerne.

Hans cirkus var anerkendt og voksede stadig. En arv som Henrichs datter, Dora og hendes mand Herman førte videre og gjorde at Cirkus Miehe voksede til et europæisk anerkendte cirkus i mellemkrigstiden.

Den stolte Dora havde i sin første optræden opført et nummer, der hyldende Danmark og hun kæmpede ligesom sin far, for at bliver anerkendt som dansker. Dette mål nåede hun og blev med tiden frontfigur for dansk cirkus.

Mere info

Cirkusmuseet i Rold slår d. 30. april 2022 dørene op for en ny særudstilling om Cirkus Miehe, og denne eftermiddag kan du i Kulturhuset i Arden komme endnu længere ind under huden på cirkusfamilien der ville være dansk.