Sammen om litteraturen - tips og tricks til læsekredsen

Er du på udkig efter en læsekreds, men ved du ikke, hvor du skal starte, eller er du allerede erfaren i læsekredsverdenen men på udkig efter lidt inspiration. Så er biblioteket klar med lige det du leder efter!

Hvordan starter du en læsekreds?

Er du på udkig efter en læsekreds, men ved du ikke, hvor du skal starte, så er her råd at hente:

• Der eksisterer allerede mange private læsekredse, så derfor kan du også prøve at spørge ud i dit netværk. Måske kender én i dit netværk til en læsekreds, der mangler medlemmer?
  • Lav et opslag på din Facebook profil eller i lokale grupper på Facebook. Der sidder garanteret andre derude i dit lokalområde, som også godt kunne tænke sig at være med i en læsekreds.

Hvor mange skal man være i en læsekreds?

Som ved al god samtale og debat handler det om balance. Færre end fire, og I kan risikere hurtigt at løbe tør for samtalestof. Flere end ti, og I risikerer at sidde for længe og vente på at komme til orde.

Hvornår og hvor tit skal læsekredsen mødes?

Typisk mødes læsekredsen én gang om måneden. Det er meget individuelt fra kreds til kreds, om man mødes privat, på caféer, kulturhuse eller på biblioteket.

På bibliotekerne kan man altid finde et bord eller en hyggekrog, hvor man kan mødes. Ellers spørg bibliotekaren om andre muligheder på det lokale bibliotek.

Hvordan skaffer du bøger til læsekredsen?

Mariagerfjord Bibliotekerne tilbyder lokale læsekredse at skaffe bøger til brug i gruppen.

• Kom i god tid - minimum 14 dage før bøgerne skal bruges - med en eller flere bogtitler til læsekredsen.
  • Oplys kontaktperson og dato for, hvornår bøgerne skal være klar til afhentning.
  • Biblioteket sørger for, at bøgerne er klar til rette tid.

Helt nyudgivne bøger og meget efterspurgte bøger kan være problematiske at skaffe. Hav gerne et alternativt ønske ved bestilling.

Husk, du kan altid henvende dig på biblioteket i den betjente åbningstid og få inspiration og hjælp til jeres næste bog til læsekredsen.

Hvordan forbereder man sig til et læsekredsmøde?

Mange oplever, at det er en god idé med lidt forberedelse inden et læsekredsmøde.

Den første forberedelse er selvfølgelig at læse bogen grundigt igennem. Du kan eventuelt tage noter undervejs, så du ikke glemmer dine første betragtninger. Anmeldelser, analyser og forfatterportrætter kan benyttes til inspiration.

Her kan du finde forfatterportrætter og anmeldelser.

• Forfatterweb.dk: Forfatterleksikon med uddybende og aktuelle artikler om både udenlandske og danske forfattere. Login med bibliotekslogin hjemmefra.
  • Litteratursiden.dk: Bibliotekernes fælles litteraturside, der byder på inspiration i form af anmeldelser, temalister, oplysninger om forfattere og analyser af udvalgte værker. Fri adgang.

Selve mødet

• Ordstyrer: Vælg en ordstyrer. En vis styring er en fordel, så alle kan komme til orde. Derfor kan det være en god ide, at vælge en ordstyrer til hvert læsekredsmøde. Mange læsekredse lader ordstyrerposten gå på skift fra gang
  • til gang.
  • Din læseoplevelse: Start gerne med en hurtig runde, hvor alle kan komme med deres første umiddelbare oplevelse af bogen. Vær gerne konkret og kom med eksempler, så de andre får et billede af, hvad du ser for dig. Husk på, at det ikke handler om at finde det rigtige svar, men om hvad du oplevede, da du læste bogen.
  • Handlingen: Handlingen er den fortællermæssige fremdrift i historien. Det der bringer personerne fra A til B. Sidehistorier og parallelle forløb kan være med at gøre fortællingen kompleks og nuanceret. Gode spørgsmål at tale ud fra: Hvilken handlingsmæssig struktur har bogen? Husker fortælleren at binde fortællermæssig sløjfe på alle tingene i historien? Slutter bogen, der hvor den skulle slutte? Er bogen for lang?
  • Sprog: Sproget er historiens byggesten og er helt afgørende for ens læseoplevelse. Sproget kan være helt enkelt minimalistisk eller overdådigt, ordrigt eller meget eksperimenterende. Gode spørgsmål at tale ud fra: Hvordan vil du beskrive bogens sprog? Er forfatteren god til at skrive? Prøv at læse et afsnit op fra bogen, som du særligt godt kan lide eller synes er irriterende, og hør hvad de andre siger.

Herunder finder du nogle af bibliotekarens bedste bud på gode bøger til læsekredsen. Så er det bare at kaste sig ud i det - god fornøjelse!

Mere inspiration

Mangler du mere inspiration, så kig ind og tag en snak med din lokale bibliotekar og husk, at tirsdag d. 12. september kan du komme til årets bogcafé i Biecentrets café kl. 16.30 - klik her for at læse mere om arrangementet eller køb din billet.

Efteråret byder desuden på en lang række spændende foredrag med blandt andre Hanne-Vibeke Holst, Anne-Marie Vedsø Olesen, Samuel Rachlin og Juncker - klik her og gå på opdagelse i efterårets kommende arrangementer.