Sådan taler du med dit barn om konflikten i Ukraine

Er dit barn bekymret og bange fordi det hører om krig og flygtninge? Der er hjælp at hente til hvordan du tager samtalen og finder information og inspiration til læsning.

Red Barnet har lavet en guide til hvordan du taler med dit barn om konflikten.

1. Lyt til barnets bekymringer
  2. Undgå unødige detaljer
  3. Lad være med at lyve
  4. Skærm barnet for voksensnakken
  5. Søg inspiration

Klik her og få Red Barnets råd til samtale med børn om konflikten og find mere information.

Mere information til barnet

Vil I blive klogere på emnet, så kan i for eksempel læse Børneavisen, eller se Ultra Nyt på DR sammen. Ultra Nyt sender nyheder til børn særligt til de 9 til 14-årige fortalt i et sprog som de forstår.

...og til den voksne

På Faktalink kan du læse meget mere om krigen i Ukraine, NATO og andre relevante områder, så du er klædt godt på til at tage snakken med dit barn.

Artiklen opdateres løbende som situationen udvikler sig.

Klik her og læs Faktalinks artikel om Krigen i Ukraine.

Husk biblioteket

Biblioteket har naturligvis også masser af inspiration på hylderne. Her har vi fundet lidt frem til læsning med dit barn om krig, flygtninge, angst og bekymring.