Historie med bibliotekerne og bibliotekernes historie

Februar måned har vi dedikeret til temaet "vores historie", det betyder, at du hele måneden har kunnet opleve masser af spændende foredrag og aktiviteter med historiske temaer lige fra dinosaurerne til 2. verdenskrig. Det betyder også at du helt frem til d. 20 marts kan dykke ned i bibliotekernes egen historie.

Historier måneden ud

Hele måneden har vi haft fokus på vores allesammens historie - og det fortsætter vi med resten af måneden...

Anne-Cathrine Riebnitzsky: Vindens Port

Tirsdag d. 22. februar kan du for eksemple møde forfatteren bag blandt andet "Orkansæsonen og stilheden" og "Smaragdsliberen" Anne-Cathrine Riebnitzsky. Sidste år udgav hun så "Vindens port", og det er den det skal handle om til dette foredrag i Hadsund KulturCenter. Klik her for at læse meget mere eller køb din billet.

Skæbnehistorier: Hvidstengruppen

Torsdag d. 24. februar går turen så til Mariager, hvor du i Den Gamle Biograf i Mariager kan komme til et spændende foredrag om Hvidstengruppens kvinder ved historiker og forfatter Niels-Birger Danielsen. Klik her for at læse meget mere eller køb din billet.

Sort kul og gyldent korn

Mandag d. 28. februar runder vi måneden af med et arrangement med en helt lokal historie. Det skal nemlig handle om Hobro havns historie når museumsinspektør Lykke Olsen tager os med tilbage til livet på havnen i gamle dage. Klik her og læs meget mere eller køb din billet.

Fire afdelinger, fire historier

Bibliotekarerne har været på lofter og kældre, har kigget databaser og scrapbøger igennem, og fundet noget af det bedste fra bibliotekernes efterhånden lange historie frem. Det er blevet til en række udstillinger, som kan ses på bibliotekerne i Arden, Hadsund, Hobro og Mariager. I hvert hus vinkles spotlyset så det rammer historier der har de enkelte afdelinger i centrum.

Mens du blandt andet kan dykke ned i historier om rådhuse og ombygninger i Hobro, handler det om kulturhuse, teknologisk udvikling og spøjse reglementer andre steder.

Udstillingerne kan ses i hele bibliotekets åbningstid frem til d. 20. marts.

Oversete perler (måske)

Midt i alt det historie skal vi naturligvis ikke glemme de historier man kan hygge sig lidt med hjemme i sofaen - derfor har vi også gravet lidt i vores samling og fundet nogle historiske romaner, som du måske ikke kender, men som du helt sikkert burde unde dig selv!

God fornøjelse.

Klik i øvrigt her og find meget mere inspiration til en god læseoplevelse med historiske romaner.

De evigt populære slægtsromaner

Når vi snakker historisk fiktion, så må vi også lige et smut forbi slægtsromanerne - her får du et lille udpluk af nogle (måske) oversete perler i dette hjørne af genren.