Fastelavnsbolle-forkælelse

Ingen grund til ballade! Tiden er kommet til mundvandsfremkaldende fastelavnsboller.

Fastelavnsboller har udviklet sig til et kæmpehit, og bagerbutikkerne er tit de rene opvisninger i farverige fristelser i denne tid.

En fastelavnsbolle er heller ikke bare en fastelavnsbolle - de kan varieres på utallige måder. Og opskrifter kan du finde på biblioteket eller hjemmefra.

Semlor, lemoncurd, marcipan, kanelfløde

Hvad med fx den svenske variant semlor med hjemmelavet marcipan? Eller vandbakkelser med lemoncurd, vaniljeskum og marcipanlåg?

Begge slags er der opskrift på i artiklen "Boller op, boller ned". Den kan du bestille og få sendt direkte til din mailbox. Dit bibliotekslogin giver nemlig adgang til artikler fra masser af tidsskrifter via Digital Artikelservice.

Det kan også være du har lyst til wienerdejsboller med æblekompot og kanelfløde - eller klassiske fastelavnsboller med et twist i form af solbærremonce. Dem og mange flere kan du finde i artiklen "Klædt på til fest".

Instagram-hits og Bagedyst-boller

Er du mere til bøger, kan du i Instagrammeren Frederikke Wærens bog Sweet Baking Moments finde nyfortolkninger af fastelavnsboller som fx Choux au craquelin eller Norske skoleboller med creme og kokos.

Farverige Micki Cheng - kendt fra Bagedysten - har også kastet sig over fastelavnsboller i Din bedste bagebog - med remonce og syltetøj er fastelavnsbollerne blandt hans evige favoritter.

Skal du have børn med i køkkenet, finder du klassiske fastelavnsboller i Katrine Klinkens Børnenes bagebog. I bogen er også et fint faktaafsnit om grundlæggende bageteknikker: Sådan gør du.

I Bag med de mindste har Mette Oxen Nonbo lavet en opskrift på fastelavnsboller med tegninger, så alle kan være med til at læse ord og billeder, mens der bages.

Så er det bare at gå i gang med de festlige kager. I år falder fastelavn på den 19. februar. Mums. Og rigtig god fornøjelse!

Oprindeligt skrevet af Karin Husted Larsen og Anya Poulsen, Køge Bibliotekerne.