Bibliotekaren anbefaler

Hvad læser vi egentlig selv, når vi ikke er trukket i arbejdstøjet? Få svaret her når vi hver uge hele sommeren anbefaler vores egne favoritter til sommeren.

Lena anbefaler

• "Når mænd forlader mig" af Johanne Bille
  • "Tre dage i april" af Jesper Bugge Kold og Mich Vraa
  • "Sy" af Thea Rytter

Lena siger om "Når mænd forlader mig":

Velskrevet og intens roman om en ung kvindes forsøg på at finde sin egen stemme, men mændene; Redaktøren, Bagatellen og Feministen fylder meget i Marias liv og hun er hele tiden optaget af hvordan de betragter hende. En voldtægt ændres hendes liv, og Maria er på vej mod afgrunden, men er det netop dette fald der frigør hende fra de mandsdominerende blikke?

Lena siger om "Tre dage i April":

Historisk roman der har et let og flydende sprog, og som skildre de dage hvor de hvide busser kørte sydpå for at befri kz-fangere i Neuengamme. Selvom bogen skildre barske begivenheder, så handler den også om at tage ansvar, om kærlighed og håb.

Du kan opleve begge forfattere på Hobro Bibliotek d. 29. september, hvor de gæster biblioteket for at fortælle mere om deres bog.

Klik her for at læse mere om arrangementet.

Lena siger om "Sy":

Sy lækre bluse, bukser og kjoler ud fra dine egne kropsmål. Der er grundig vejledning til hvordan du måler dig selv, samt hvordan du efterfølgende kan lave et mønster. Så find stof, målebånd og saks frem og kreer sommerens outfit.

Anita anbefaler

• "Udvalgt?" af Emil Blichfeldt
  • "Alcatraz mod de onde bibliotekarer" af Brandon Sanderson
  • "Love & gelato - en sommer fuld af hemmeligheder" af Jenna Evans Welch

Anita siger om "Udvalgt?":

Mads bedste ven, Arthur, er forsvundet og Mads har på fornemmelsen af at han er den eneste finde ham – for Arthur har efterladt spor. Men inden Mads ved af det, er han ikke den eneste som leder efter Arthur.
Et lille tip – lyt til bandet Draconian, mens du læser bogen. Det kan noget.

Anita siger om "Alcatraz mod de onde bibliotekarer":

Alcatraz får tilsendt en pose med sand med posten. Det er en arv fra hans forsvundet forældre. Men det varer ikke længe før posen med sand bliver stjålet. For med sandet kan de onde bibliotekarer i alt hemmelighed, herske over Tyslandene. Tror at dit syn på bibliotekarer vil ændre sig med denne bog. Men husk at ikke alt hvad du læser, er sandt. Og det kun gælder de onde bibliotekarer.

Anita siger om "Love & gelato - en sommer fuld af hemmeligheder":

Lina har mistet sin mor og tilbringer sommeren i Toscana, da det var hendes mors sidste ønske – Lina skal nemlig lære sin far at kende. Bogen indeholder alt fra venskaber, overraskelser, kærlighed – og vigtigst af alt at finde sig selv, når alt virker håbløs. En rigtig sommer mustread, hvis du spørger mig.

Mette anbefaler

• "Omsorg" af Claire Keegan
  • "Brænd alle mine breve" af Alex Schulman
  • "Den barmhjertige samaritaner"af Cilla og Rolf Börjlind

Mette siger om "Omsorg":

En smuk og poetisk fortælling, om og fortalt af en lille forsømt pige.
Hun anbringes hos et hjertevarmt ægtepar sommeren over, og oplever her en ro og omsorg hun ikke vidste eksisterede. En hurtigt læst og rigtig god bog.

Mette siger om "Brænd alle mine breve":

Alex Schulman har i denne bog igen taget udgangspunkt i sin egen families historie. ”Brænd alle mine breve” er en stærk og fængende familieroman, om et trekantsdrama mellem hans mormor, morfar og den svenske forfatter Olof Lagercrantz. En kærlighedstragedie som kommer til at præge forfatterens familie i generationer. En ren page-turner!

Mette siger om "Den barmhjertige samaritaner":

Endnu en veldrejet og spændende krimi med Rönning og Stilton. Denne syvende bog i serien, har corona pandemiens rasen og vaccinemodstandere som en aktiv del af plottet.

Kender du ikke denne krimiserie endnu, så kan jeg varmt anbefale den. Bøgerne læses bedst i rækkefølge.