Bibliotekaren anbefaler

Hvad læser vi egentlig selv, når vi ikke er trukket i arbejdstøjet? Få svaret her når vi hver uge hele sommeren anbefaler vores egne favoritter til sommeren.

Elina anbefaler

• "Seriemorder: mennesket bag monsteret" af Florence McLean
  • "Ladyens løgn" af Sarah MacLean
  • "Må jeg kigge i din potte?" af Guido van Genechten

Elina siger om "Seriemorder: mennesket bag monsteret":

Hvordan bliver en seriemorder skabt, og kan vi gøre noget for at forhindre det? Dette undersøger Florence McLean i denne spændende og tankevækkende bog. Undersøgelsen er baseret på interviews af 34 seriemordere med til sammen hundredvis af menneskeliv på samvittigheden. Bogen giver et fascinerende indblik i seriemorderes fællestræk, deres sind og adfærd samt hvilke faresignaler de har udvist tidligt i livet. Er du til true crime, og synes det er interessant at prøve at forstå, hvad der driver mennesker til at begå så skrækkelige handlinger, kan jeg helt klart anbefale denne bog.

Elina siger om "Ladyens løgn":

Bogen er første bind i serien om tre brødre knyttet sammen af en dyster fortid de ikke kan flygte fra, og de stærke kvinder de omgås. Bogen byder på spænding, romantik, og lidenskab. Hvis du er til Julia Quinns bøger, synes jeg helt klart, du skal læse denne trilogi.

Elina siger om "Må jeg kigge i din potte?":

Musen er meget interesseret i, hvad hans venner har lavet i potten. Bogen indeholder flapper, og indbyder til at børnene selv er en del af historien. En sød og sjov fortælling, som kan anbefales som en hjælp til potte/toilettræning hos de mindste. Bogen er lærerig og samtidig med til at gøre toiletbesøg til en helt normal ting.

Rikke anbefaler

• "Tænk ikke på mig" af Vilma Sandnes Johansson
  • "Dukkemageren" af Thorstein Thomsen
  • "Før vi ved af det vender lyset tilbage" af Sofie Due

Rikke siger om "Tænk ikke på mig":

En meget rørende beretning om, hvordan Vilma befinder sig i et limbo, da hendes mor bliver syg af kræft. Det tærer naturligvis meget på hendes følelser, og samtidig er hun ung og vil gerne ud og være ung sammen med sine jævnaldrende.

Den handler om, hvordan hun hele tiden skal tage hensyn, hvordan hun altid er usikker på, hvor syg er hendes mor og om hun måske dør i morgen, og om hvordan det er at få at vide, at den mor der altid har været der, er terminalt syg. Bogen er et billede på den ulige kamp denne sygdom kan mønstre.

En rørende og utrolig velskrevet roman. Virkelig værd at læse.

Rikke siger om "Dukkemageren":

Selvom jeg ikke er ret god til at læse bøger, hvor det fantastiske spiller et puds med læseren, blev jeg fanget af denne børnebog.

Sonjas lillesøster får en speciel dukke i fødselsdagsgave, som er lavet af en ukrainsk dukkemager. Der er bare det, ved disse speciallavede dukker, at de tager livet fra deres ejer på den måde, at de ender i koma. Dette sker også for Sonjas lillesøster, og Sonja rejser nu ud i verden for at finde dukkemageren, så hun kan få sin lillesøster tilbage! En rejse hvor hun møder både mennesker og dyr, som på forskellig vis vil både hjælpe og forhindre hende i at nå sit mål.

En god og spændende børnebog – også til oplæsning.

Rikke siger om "Før vi ved af det vender lyset tilbage":

Leah og hendes familie er medlemmer af Pinsekirken, og hun har selvsagt aldrig været vant til andet end dette fællesskab. Da hun bliver voksen vælger hun at flytte til København.

Forældrene kan ikke rigtig forstå det, men Leah har taget en beslutning. Bogen viser hele vejen igennem, hvordan Leah hele tiden bliver udfordret i andre og nye måder at gøre tingene på, end det hun har været vant til, og samtidig viser den et utrolig fint billede af, hvad det vil sige at være ung, og ikke rigtig har fundet sine egne ben. Leah er i tvivl om, hvem hun egentlig er, og hvad hun står for – hvilke værdier kan hun stå inde for. Vil hun fortsat være en del af Pinsekirken? Eller er det ikke en del af hendes person?

En skøn roman om at finde sit eget ståsted i verden.

Inge anbefaler

• "Sea of Tranquility" af Emily St. John Mandel
  • "Kim Jiyoung, born 1982! af Cho Nam Joo
  • "Dance of Thieves" og "Vow of Thieves" af Mary E. Pearson

Inge siger om "Sea of Tranquility":

I starten af 1900-tallet træder en ung mand ind I en skov i den Canadiske vildmark. Her får han en oplevelse, der ryster ham dybt – pludselig falder skoven bort og han hører violinspil. I nutiden beskriver en kunstner samme oplevelse og hundrede år ude i fremtiden beskriver en forfatter en lignende scene i sin nyeste bog.
Gaspery-Jacques bliver hyret af en mystisk tidsrejsende ordensmagt og sat til at undersøge de usandsynlige sammentræf.
En helt igennem smuk roman, med et twist til sidst du bare ikke ser komme og som hæver bogen fra god til fremragende.

Inge siger om "Kim Joyoung, born 1982":

Kim Jiyong er en kvinde – i et mandsdomineret samfund. En kvinde, der er født ind i en familie, der kun rigtigt kunne bruge en dreng. En kvinde, der igen og igen bliver overset til forfremmelse og som til sidst må opgive sin karriere for at stifte familie.
Bogen har skabt voldsom debat i Sydkorea og det med rette, for det er en vigtig bog om konsekvensen ved vedvarende hverdagssexisme.

Inge siger om "Dance of Thieves" og "Vow of Thieves":

I Dance of Thieves møder vi Jase, leder af en klan af lovløse, der hævder at være blandt de første nationer i en verden lang tid efter vores civilisation er gået under. Ind i deres territorie træder Kazi og to andre Rahtan, elitesoldater, fra et andet land, på jagt efter en forræder, som eftersigende skjules af Jase og hans familie.
Jase og Kazi bliver bortført og nu begynder et noget usikkert forhold at spirre imellem dem, for kan man overhovedet stole på nogen af dem?
Historien er sat i samme univers som Pearsons ”The Remnant Chronicles”, men kan sagtens læses uden kendskab til den tidligere historie.
God, solid fantasy læsning med et lille drys YA, der på ingen måde tager overhånd.