Ordkraft er klar med programmet til en anderledes litteraturfestival den 18. september

Programmet for Ordkraft 2021 er landet, og i år kan du opleve festivalen på en ny måde i form af intense medleys af blandede oplevelser med både musik og litteratur på endagseventen den 18. september.

Samtidig med at Ordkraft løfter sløret for programmet, åbner de for billetsalget til de enkelte medleys via ord-kraft.dk. En billet koster kun 50 kroner, og i og med at der er begrænset antal pladser til hvert medley, regner festivalen med, at der bliver rift om billetterne. Så det er med at slå til i en fart.

Find hele Ordkrafts program og køb billet på ord-kraft.dk

Medley-konceptet, kort fortalt

Ordkraft Festival 2021 er på flere måder nyt. Dels er festivalen, som følge af coronapandemien, kun i luften én lang dag og dels introducerer de noget der hedder medleys. Mange kender det sikkert fra musikken, hvor man sammensætter flere stykker til ét langt nummer.

Definition af ordet ”medley”: fra engelsk medley ”blanding, potpourri”, via fransk fra middelalderlatin misculum, en ”blanding”. Ofte brugt om musikstykke sammensat af kendte afsnit fra forskellige numre indenfor jazz-, rock- eller populærmusik.

Det gør Ordkraft nu med litteraturen som omdrejningspunkt. Hvert medley, hver oplevelsespakke, indeholder mellem 3 og 5 indslag, der passer sammen, det kunne være med et fælles tema, en fælles måde at fortælle på, et geografisk fællesskab eller noget helt fjerde.

Krig og pandemi, prisvindere og musikalske eksperimenter

Hvad får du så, hvis du køber en billet til Ordkraft 2021? Ja det afhænger af, hvilket medley du kaster din kærlighed på. På Royal Stage kan du deltage i I KRIG OG PANDEMI – om senfølger af begge dele, hvor du blandt andet kan møde TV2's krigs- og udenrigskorrespondent Rasmus Tantholt, der sammen med fotograf Anders Bach har lavet bogen ”Det vi så - Fra Mogadishu til Hong Kong. Fotografier fra kanten af verden”.

Louise Rick og Rampen

Et andet medley handler om livsovergange, hvor blandt andre en af de helt store danske krimikanoner, Sara Blædel, taler om ”Den Tavse Enke”, den 11. bog i serien om Louise Rick. Jesper Stein kommer til samme medley og taler om skilsmisse, svære familieforhold og alkohol på baggrund af ”Rampen”, der netop har vundet Læsernes Bogpris 2021.

Et Ordkraftmedley har en varighed på 1 ½ - 2½ time, og billetter til hver enkelt pakke skal købes på forhånd på ord-kraft.dk. Her finder du også det fulde program for festivalen.

Find hele programmet på ord-kraft.dk

Musik og lokale forfattere

Der vil også være musiske indslag og lokale forfattere i nogle medleys, så du har chancen for at opleve og stifte bekendtskab med noget helt nyt. Blandet andet kan man opleve Aalborgikonet Jonny Hefty, som til lejligheden fundet en legekammerat i Jazzmusiker, Kenneth Dahl. De to herrer optræder med ord og musik til flere af Ordkrafts medleys, og det bliver med garanti både underholdende og helt unikt.

Om Ordkraft

Ord- og Litteraturfestivalen Ordkraft har eksisteret siden 2011, hvor den afholdtes første gang i Nordkraft i Aalborg. Festivalen er platform for litteratur, meninger, der mødes og holdninger der brydes i alle de sammenhænge, hvor mennesker bruger ord og litteratur.
Normalt afholdes Ordkraft over tre dage, med flere end 100 forfattersamtaler, koncerter og meget mere på de adskillige scener, der ligger i og omkring Nordkraft.

Da man senest afviklede festivalen i 2019, lagde omkring 9000 publikummer vejen forbi det nordjyske kulturcenter. Ordkraft 2021 er en særudgave, og afholdes som endagsevent den 18. september. I 2022 bliver Ordkraft igen til en tredagsfestival, som foregår den 7., 8., 9. april 2022.

Læs mere om Ordkraft på ord-kraft.dk