Nyt program ude nu

Så er bibliotekernes efterårsprogram på gaden med masser af spændende tilbud til hele familien.

Efteråret melder sin snarlige ankomst, og her på Mariagerfjord Bibliotekerne er vi klar til at tage imod det med aktiviteter for hele familien. Efteråret byder på forfatterforedrag, fællessang, litteratur i naturen og temaer som opdagelsesrejser, mytologi og magiske væsener - og så dykkes der ned i læseglæde og læsefællesskaber til efterårets bogcaféer.

Tag med på opdagelse

Et af efterårs helt store temaer på bibliotekerne er opdagelsesrejser, og du kan selvfølgelig komme med på opdagelse i litteraturen og opdage nye værker, genopdage klassikere, høre forfattere fortælle om deres rejse med deres værker samt blive inspireret til at tage ud på dine egne rejser, for eksempel når Marie fra vandrebloggen Frie fodspor kommer til Hadsund Kulturcenter d. 12. september og fortæller om den fantastiske vandretur på Caminoen.

Lidt hurtigere kommer det sikkert til at gå når journalist og kommentator Peter Nygaard deler ud af sin store viden om lynhurtige Formel 1-løb i Den Gamle Biograf i Mariager d. 12. oktober.

Livets opskrift

"Du skal have hjertet med, ellers hjælper maden ikke," det er moralen i TV-kokken Claus Holms fortælling om sit liv, når han sætter ord på tabuer d. 25. oktober i Biecentret når Mariagerfjord Bibliotekerne og Biecentret sammen byder indenfor til en hyggelig eftermiddag og aften.

Hjerte er der også masser af, når Henrik Bugge Mortensen besøger Hadsund Kulturcenter d. 11. oktober og tager os med tilbage til Hüttemeiers Madmagasin i sit foredrag om den viljefaste kvinde med skåneærmer, som mange danskere husker fra de populære madprogrammer i 90'erne. Foredraget er en af to kopper KulturKaffe, der skal skænkes dette efterår - allerede d. 13 september skænkes den første i form af en historisk rejse ind i Hadsunds lokalhistorie når bysbarnet Steen Madsen fortæller om byens udvikling.

Læseglæde og læsefællesskaber

Bibliotekernes efterårssæson skydes i gang med frisk luft og gode læseoplevelser. 6. september tænder naturvejleder Mette Ósland bål og så er der fælleslæsning og hygge i skumringen. D. 8. september tager bibliotekaren og Mette Ósland på tur ud i efteråret - Mette fortæller om skoven ved Laaenhus og bibliotekaren har gode anbefalinger til efteråret med i tasken.

Dette efterår er der naturligvis også bogcaféer på programmet, her giver bibliotekarerne gode tips til bøger, der er perfekte til de lange mørke aftenener. De kommer hele fjorden rundt i løbet af september, oktober og november, og så er der mulighed for at få inspiration og vejledning til at starte sin egen læsekreds.

Den bedste inspiration er dog måske at høre forfatterne selv fortælle og det bliver der også rig mulighed for dette efterår. D. 29. september gæster Mich Vraa og Jesper Bugge Kold, der netop er aktuelle med bogen "Tre dage i april", Hobro til en snak om deres samarbejde og skriverierne. Og d. 29. november sluttes sæsonen af i Hadsund KulturCenter med forfatterforedrag af de helt store ved krimiforfattere Lotte og Søren Hammer, Lisbeth Zornig og Mikael Lindholm som til foredraget "Mord på bestilling" får følgeslag af retsmediciner Jørgen Lange.

Kultur i børnehøjde

Børnene er ikke glemt for i samarbejde med Kulturhusforeningen i Arden starter Mariagerfjord Bibliotekerne dettes efterår "Kultur i Børnehøjde" op - her bliver der sat spot på kulturoplevelser for de mindste i familien lige fra læsning til film og fællessang.

For de lidt ældre bliver der skruet op for (u)hyggen når den populære børnebogsforfatter Michael Kamp kigger forbi Hobro Bibliotek d. 14. oktober og blandt andet viser rundt i sit litterære maskinrum og løfter sløret for hemmelighederne bag en god gyser.

Sæsonen slutter som vanligt af med nisseteater for hele familien og denne gang er der rigtig ballade, for nissen, som vogter julens trylleri, mister det - og hvordan skal der nogensinde blive jul uden lidt trylleri?

Tag inspirationen med

Alt dette og meget mere ligger klar i Mariagerfjord Bibliotekernes nyudgivede efterårsprogram som kan hentes på dit lokale bibliotek. På www.mariagerfjordbibliotekerne.dk kan du naturligvis også læse meget mere om de enkelte arrangementer eller springe ud i det og find billet til lige det der frister dig mest.