Få en smagsprøve på forårets program

På bibliotekerne fjorden rundt er forårets program frisk fra trykken, og heri kan du finde anbefalinger, tips og tricks og naturligvis masser af spændende aktiviteter for børn og voksne.

Forår i naturens tegn

Foråret står i naturens tegn på Mariagerfjord Bibliotekerne. Mens alting spirer og gror omkring biblioteket kigger vi indenfor nærmere på hvad der kan gøres for at passe lidt bedre på planeten. 14. marts kigger iværksætter Frederikke Riisberg forbi Hadsund Bibliotek med sine perspektiver på bæredygtighed i vores forbrug når vi køber tøj. Det bliver en spændende snak om genbrug og vaner.

Genbrug bliver der mere af når en af efterårets største publikumsmagneter vender tilbage. Affaldscaféerne forsætter nemlig i foråret fjorden rundt og 30. marts samt 20. april kommer turen til henholdsvis Arden og Hadsund Bibliotek. Lige som turen lidt senere på efteråret igen går med Mette Òsland ud i naturen til en rask vandretur og bogcafé i det fri.

Men hvordan står det egentligt til med den natur der? Er det for sent? Eller kan vi stadig nå at gøre noget? Det prøver biolog og fuldblodsformidler Morten D. D. at give svar på d. 21. marts når han gæster Den Gamle Biograf i Mariager til et forrygende foredrag i samarbejde mellem Mariagerfjord Bibliotekerne og FOF Randers-Favrskov-Mariagerfjord.

Forfatterne fortæller

Forfatterforedrag skal der også til når bibliotekerne præsenterer nyt program. Dette forår byder på besøg allerede d. 26. januar når historiker og forfatter Poul Duedahl fortæller om grænselandet mellem Danmark og Tyskland fra tiden omkring 1840 og frem med udgangspunkt i hans egen bog "Grænseland" (2020).

Til februar ligger Hobro Bibliotek d. 21. rum til et møde med Sonja Paulsen, der snart er aktuel med sin debutroman "Rørt" og allerede d. 28. februar har du muligheden for at møde manden bag en af efterårets store titler på biblioteket "Annas sang" (2022). Benjamin Koppel slår nemlig vejen forbi og giver et kig bag scenen på hans debutroman, der i høj grad bygger på beretninger fra hans egen tantes liv.

Endelig er der besøg på Mariager Bibliotek af Anne Lise Marstrand-Jørgensen d. 2. marts, hvor hun fortæller om sin seneste bog "Sange om stilhed og hjem" (2022) og biblioteket samtidig varmer op til årets udgave af Ordkraft.

Børnenes forår

Familiens mindste behøver ikke føle sig snydt dette forår, for Mariagerfjord Bibliotekernes program byder også på en lang række aktiviteter for børnene.

I samarbejde med Kulturhusforeningen i Arden byder Mariagerfjord Bibliotekerne indenfor til hele fire omgange Kultur i Børnehøjde. Til Kultur i Børnehøjde introduceres de mindste forskellige kulturgenrer og denne gang skal vi omkring alt fra film, litteratur, sang og kunst.

De lidt ældre børn kan dykke ned i steampunkens verden til "Steampunk og muleposer" på Arden Bibliotek d. 20. januar, hvor der skal upcycles tøj, dekoreres muleposer og meget andet, eller glæde sig til at lave deres egen filmatisering af en spændende historie på Mariager Bibliotek d. 17. februar.

Traditionen tro byder foråret også på både kreative aktiviteter og skattejagt i biblioteksrummene, og i tråd med forårets natur-tema handler aktiviteterne om grønne fingre og insekter blandet andet.

Hent et gratis katalog på dit lokale bibliotek eller klik forbi www.mariagerfjordbibliotekerne.dk og gå på opdagelse i sæsonens arrangementer på biblioteket og meget andet.