Kirsten Hüttemeier. Foto: Forlaget Rebild.

100 kr.
Lokale
Salen, Hadsund KulturCenter
Voksne
For voksne

KulturKaffe: Mig og Kirsten Hüttemeier

11.10.22
Henrik Bugge-Mortensen leverer et humoristisk foredrag om mad-ikonet Kirsten Hüttemeier. Et langt venskab er opstået efter samarbejdet omkring 4 kogebøger bl.a. biografi; ”Mit liv med mad og mennesker”, som Henrik Bugge-Mortensen er forfatter til.

Når navnet Kirsten Hüttemeier nævnes, kommer de fleste uvilkårligt til at tænke på skåneærmer og TV-serien ”Hüttemeiers Madmagasin”, som løb over skærmen i midten af 90’erne.

Manden bag de populære TV-programmer, Henrik Bugge Mortensen, tager os med bag kameraet, når han fortæller om samarbejdet med Kirsten Hüttemeier.

Da Kirsten Hüttemeier fyldte 80 år, producerede Henrik Bugge Mortensen en portrætudsendelse, og her opstod idéen til at lave et egentligt TV-køkken. Det blev til 24 programmer, som, uge efter uge, opnåede seertal på mere end halvanden million seere, hvilket endnu ikke er overgået af noget andet madprogram på dansk TV.

Foredraget indeholder også fortællingen om Kirsten Hüttemeiers fantastiske liv – ikke mindst med fokus på den viljefaste kvinde, der i forretningslivet måtte kæmpe side og side med mændene. Særligt under besættelsen, hvor mange fødevarer var rationeret, kom Kirsten Hüttemeier til at spille en afgørende rolle, når hun i radioen, aviser og ugeblade kom med gode råd til den danske husmor. Hun anbefalede kødløse dage og introducerede bl.a. selleri- og rødbedebøffer.

Et liv fyldt med humor og fart.