FN's verdensmål for bæredygtig udvikling

FNs verdensmål består af 17 mål og 169 delmål og er den til dato mest ambitiøse globale udviklingsdagsorden.

FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere i 2015. Målene trådte i kraft den 1. Januar 2016 og skal frem til 2030 sætte os kurs mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og  planeten, vi bor på.

17 verdensmål

Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter FN’s 193 medlemslande til at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.

De fokuserer ligeledes på at fremme fred og sikkerhed og stærke institutioner, og på at styrke internationale partnerskaber.

Den nye dagsorden anerkender således, at social, økonomisk og miljømæssig udvikling, fred, sikkerhed og internationalt samarbejde er tæt forbundne, og at det kræver en integreret indsats at opnå holdbare udviklingsresultater.

Vil du vide mere?

På www.verdensmaalene.dk kan du læse meget mere om verdensmålene og dykke ned i hvert enkelt.

Verdensmålene på biblioteket

På bibliotekerne finder du altid masser af inspiration til gode bøger, der kan inspirere dig til at kaste dig ud i at lære mere, og i september og oktober sætter vi lidt ekstra spot på de 17 verdensmål som optakt til Danmarks Største Vælgermøde, som løber ad stablen i Hadsund KulturCenter d. 26. oktober.