Tilbud til udskolingen

Mariagerfjord Bibliotekernes læringstilbud til udskolingsselever i Mariagerfjord Kommune.

Bogflix

Er bogen virkelig bedre?

Børn og unge bruger mere og mere tid på Netflix og YouTube. Måske kan vi bruge streamingtjenesterne som springbræt til at inspirere børn og unge til at læse mere?

Vi tilbyder en lidt anderledes Booktalk, som tager udgangspunkt i filmatiserede bøger, og vi diskuterer, om bogen altid er bedre end filmen. Vi viser trailerne fra filmene og fortæller, hvor eleverne kan se dem, og hvor eleverne kan skaffe bøgerne.

Samtidig får eleverne også en introduktion til bibliotekernes egen streamingtjeneste: Filmstriben.

Varighed: 60 min.

Booktalk

Med en booktalk får eleverne masser af inspiration til ny, spændende og motiverende læsning.

Vi sammensætter et udvalg af nye bøger inden for forskellige genrer, så der er noget for enhver, vi puster til læselysten med et oplæg, der også introducerer bibliotekernes e- og lydbogstilbud: eReolen!

Har I særlige ønsker, kan booktalken tilpasses jeres behov. Det kan f.eks. være en booktalk om graphic novels, engelske bøger, klima m.m.

Sted: På biblioteket, hos jer eller online
Varighed: 45 min.

Date en bog

Date en bog sætter fokus på gode bøger og er med til at booste læselysten.

Vi samler en række af bøger – bøger som omfatter forskellige genrer, emner og sværhedsgrader. Først får eleverne 2 minutter til at udvælge en bog. Dernæst får eleverne 5 minutter til at læse bogen. Har eleverne efter de 5 minutter fortrudt deres valg, kan de vælge en ny bog. Dette fortsætter til tiden er gået.

Til slut sættes der tid af til, at eleverne kan låne bøger – måske en af dem de har læst.

Tilbuddet kan kombineres med biblioteksintro.

Sted: På biblioteket
Varighed: 45 min.

Bullsh*t

Eller er den god nok…?

Hold nu op, hvor skal vi ofte finde os i en ordentlig omgang Bullsh*t, og ofte er vi slet ikke klar over, at vi bliver udsat for det.

Er eleverne kritiske nok over for det, de møder og bruger på nettet – eller er der plads til forbedringer?

Gennem oplæg og debat sætter vi fokus på, hvordan eleverne kan spotte Bullsh*t i den strøm af informationer, de unge møder på nettet. Vi giver gode råd til, hvordan eleverne skal forholde sig, når de møder usandheder på nettet.

Sted: På biblioteket eller hos jer
Varighed: 45 min.

Tlf: 3066 3881 eller email: alars@mariagerfjord.dk

Projekt! (få styr på problemløsning)

Projekt! er et brætspil, der på en legende og overskuelig måde illustrerer, hvordan opgaveprocessen kan overskues og inddeles i forskellige faser, samt hvilke udfordringer der ofte opstår undervejs, og hvordan udfordringerne kan løses med enkle og anvendelige værktøjer.

Eleverne får hjælp til at navigere rundt i arbejdet, lige fra ide til skriftlig aflevering eller mundtlig fremlæggelse. De får samtidig en værktøjskasse, der kan bruges til alle opgaver.

Eleverne arbejder i grupper af 4, og vi anbefaler, at de inddeles i grupper inden workshoppen.

Målgruppe: 8. - 10. årgang
Varighed: 60 min.

Klar til opgaveskrivning?

En introduktion til informationssøgning der er særligt relevant i forbindelse med projektopgaver i udskolingen. Vi kommer omkring søgeteknikker, steder at søge information og kildekritik.

Tilbuddet kan kombineres med en biblioteksintro. Det er muligt at få lavet lånerkort, dog kræver det, at eleverne er oprettet som lånere - det gøres med forældrenes NemID via vwww.mariagerfjordbibliotekerne.dk.

Det er en fordel, at eleverne har valgt et emne for deres opgave og evt. skrevet den første problemformulering, inden vi mødes.

Sted: Hos jer, men tilbuddet kan kombineres med biblioteksintro og afholdes på biblioteket
Målgruppe: 8. - 10. årgang
Varighed: 45-60 min.

Klassens Ø-lov - FNs verdensmål

”Klassens Ø-lov” er et brætspil, som tager udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Eleverne skal med spillet skabe et nyt samfund, men undervejs i spillet må eleverne tage deres behov op til overvejelser og beslutte, hvad der er vigtigst i et nyt samfund. Er det stemmeret, uddannelse eller måske noget helt tredje? Det er op til eleverne.

Gennem spillet skal eleverne reflektere og debattere sig frem til svære beslutninger, som er nødvendige på vejen mod at oprettet et nyt samfund. Eleverne får samtidig indsigt i demokrati, friheder og FN’s Verdensmål.

Fortællingen styres gennem spillet, hvor eleverne er delt op i hold.

Bemærk: Tilbudet kan kun bookes til september.

Målgruppe: 7. - 10. årgang
Varighed: 45 min.