Tilbud til mellemtrinnet

Mariagerfjord Bibliotekernes læringstilbud til mellemtrinselever i Mariagerfjord Kommune.

Smart Parat Svar

Har Mariagerfjord Danmarks klogeste 6. klasse?

Smart Parat Svar er en landsdækkende videns- og læsequiz for elever i 6. klasse.

Ideen med quizzen er, at ”Den gode læser” sættes i spil som en rollemodel, der har slået ørerne ud for den videns- og oplevelsesrigdom, der er i bøgernes verden. Det er sejt at læse og vide noget!

Litteraturen er grundlaget for quizzen, såvel skøn- som faglitteratur. Men der er også andre emner, hvor eleverne kan vise, de er eksperter. Det kan f.eks. være politik, spil, youtubere eller sport.

De deltagende klasser sammensætter et hold med fem deltagere fra hver klasse, der supplerer hinanden og samarbejder om at finde de rigtige svar.

Bemærk: Der er begrænsede pladser, som fordeles efter først-til-mølle.

Praktiske oplysninger til klasselæren

Smart Parat Svar afvikles i tre runder:

1. 1. runde afvikles onsdag den 6. december 2023: Lokal runde som afholdes på Hobro Bibliotek. I dyster mod 6. klasser fra jeres egen kommune. Vinderne herfra kvalificerer sig til den regionale runde.
  2. 2. runde afvikles onsdag den 11. januar 2024: Regional runde. I dyster mod vindere fra jeres region. Vinderne herfra kvalificerer sig til finalen.
  3. 3. runde afvikles nsdag den 7. februar 2024: Landsfinale. Landets ni bedste klasser mødes digitalt i et brag af en landsfinale, hvor vinderen kan kalde sig Danmarks klogeste 6. klasse og får en præmie til klassen.

Tilmeldingsfristen er onsdag d. 20. september 2023.

Hver klasse kan kun deltage med ét hold. Tilmelding sker efter først-til-mølle-princippet, da der er en pladsmæssig begrænsning på antal hold, der kan deltage.

Tilmelding med holdnavn, skole, klasse og klassens kontaktperson skal ske til Sanne Bitsch Jensen på mail: sannj@mariagerfjord.dk

Dato: Onsdag d. 6. december 2023
Sted: Hobro Bibliotek
Målgruppe: For 6. årgang
Varighed: kl. 9.00-12.00

Sanne Bitsch Jensen
Email: sannj@mariagerfjord.dk

Bogflix

Er bogen virkelig bedre?

Børn og unge bruger mere og mere tid på Netflix og YouTube. Måske kan vi bruge streamingtjenesterne som springbræt til at inspirere børn og unge til at læse mere?

Vi tilbyder en lidt anderledes Booktalk, som tager udgangspunkt i filmatiserede bøger, og vi diskuterer, om bogen altid er bedre end filmen. Vi viser trailerne fra filmene og fortæller, hvor eleverne kan se dem, og hvor eleverne kan skaffe bøgerne.

Samtidig får eleverne også en introduktion til bibliotekernes egen streamingtjeneste: Filmstriben.

Sted: På biblioteket eller hos jer
Varighed: 60 min.

Booktalk

Med en booktalk får eleverne masser af inspiration til ny, spændende og motiverende læsning.

Vi sammensætter et udvalg af nye bøger inden for forskellige genrer, så der er noget for enhver, og vi puster til læselysten med et oplæg, der også introducerer bibliotekernes e- og lydbogstilbud: eReolenGO!

Har I særlige ønsker, kan booktalken tilpasses jeres behov. Det kan f.eks. være en booktalk om graphic novels, engelske bøger, klima m.m.

Sted: På biblioteket hos jer eller online
Varighed: 45 min.

Movietelling

Prøv kræfter med at lave jeres egen animationsfilm.

Vi kickstarter fantasien ved at gennemgå de forskellige genretræk, og som inspiration til fortællingerne får eleverne også en kort Booktalk, som tager udgangspunkt i de nye fede bøger, som biblioteket har fået ind på hylderne.

Eleverne skal skabe en digital fortælling med inspiration fra genrerne og bøgerne.

Fokus vil være på elevernes evne til at samarbejde og arbejde kreativt med filmen. Vi slutter dagen af med at se alle filmene og spise popcorn.

Efter forløbet kan videoerne efter aftale blive delt med læreren.

Sted: På biblioteket
Varighed: 150 min.