Projekter på MFB

Herunder kan du læse om tidligere projekter, som Mariagerfjord Bibliotekerne har arbejdet med.

RO(man)TID – på sporet af den tabte tid

Projektperiode:
01.01.2017 - 01.03.2019

Et projekt styret af Vesthimmerlands Biblioteker, som har fået midler fra Kulturstyrelsens Udviklingspulje.

Vi glæder os til at arbejde sammen med vores gode kollegaer fra Vesthimmerland, Brønderslev og Rebild. Projektets metode har bibliotekerne udviklet ved at hente inspiration fra en uvant kant – nemlig i stressforskning og fra kendte metoder til livsstilsændringer. Ligesom sund mad og motion sørger for en sund krop, så fokuserer projekt RO(man)TID på livsstilsændringer, der skal forbedre den mentale sundhed.

Så luk ned for tidrøverne og op for bøgerne. Velkommen til RO(man)TID.

Sprogstart - Bibliotekernes indsats for børnehavebørn

Projektperiode:
01.01.2016 - 31.12.2018

Målet er at mindske det sproggab, der er mellem de sprogsvage og de sprogstærke børn ved skolestart, og som følger børnene hele livet. I den forbindelse sammensætter bibliotekerne forløb á 24 sessioner, hvor der arbejdes med sprogstimulering som højtlæsning, fortælling, kreative eller motoriske lege.

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og bag Projekt Sprogstart står Aalborg Bibliotekerne i tæt samarbejde med Brønderslev Bibliotek og Daginstitutionen Bornholmsgade, Aalborg. Der medvirker testbiblioteker og børnehaver i 6 forskellige kommuner i region Nordjylland – Frederikshavn, Jammerbugt, Mariagerfjord, Rebild, Thisted og Morsø. Som tilknyttede forskere er TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet, Professor Dorte Bleses og Souschef Kamilla Gumede.